Om mig

Hej och tack för att du kollar in min hemsida.

Detta är min nya svenska blogg. Jag har skrivit på engelska dom senaste åren, så detta är mina första steg mot att ha lite mer närvaro på den svenska webben.

Jag har jobbat internationellt i tio år, och haft min bas i London, UK. Nu så har jag flyttat tillbaka till västkusten och bor 30 minuter söder om Göteborg.

Jag är författare till boken Digital Leadership: How Creativity in Business Can Propel Your Brand and Boost Your Results, som jag gav ut 2013.

Under dom senaste åren så har jag föreläst om sociala medier och ledarskap runt om i världen.

En del av mitt ideella engagemang runt webben och sociala medier har fokuserat på att skapa en bättre och mer jämställd web som alla kan känna sig välkomna på. Det finns väldigt mycket kvar att göra för att skapa en web och ett internet som reflekterar målet "the web we want".

Mitt CV i korthet:

Jag jobbar just nu i ett projekt med Industriellt Utvecklingscentrum (IUC) i Halland. Här undersöker jag hur man kan förbättra digitaliseringsarbetet inom den halländska industrin. En del vi tittar på är om man kan införa fler moderna arbetssätt.

Min första hands-on erfarenhet att jobba med digitalisering var när jag erbjöd mig att vara webmaster för min seglingsklubb 2003. Sedan dess har jag varit involverad i många organisationers digitala strategier.

När jag jobbade på ett bokförlag i London 2009 var jag den första sociala medier manager / e-handel manager. Eftersom jag var tidig med att att jobba som sociala medier manager så blev jag tillfrågad att hålla föredrag om ämnet och detta ledde sen till att jag började prata professionellt om sociala medier, digitalt ledarskap och lite annat smått och gott.

Under flera år så var jag engagerad i Junior Chamber International, ett stort internationellt nätverk. År 2008, när jag bott ett år i London så var jag ordförande i London-kammaren, och efter det så var jag website director under några år. Vi gick igenom många stora digitala förändringar under den tiden.

Den senaste tiden när jag har föreläst så har jag också varit konsult och utbildare inom digitalt ledarskap för flera företag och jag har skrivit för publikationer som CMO.com, The Guardian och Huffington Post.

Jag hoppas att mina tio år i London har gett mig bättre förståelse för de globala utmaningar som vi står inför.

Karriärplan
Sofie 3.0: Det är dags att ta nästa steg och arbeta med digitalisering och verksamhetsutveckling på ett djupare plan. (Sofie 1.0 - då jobbade jag med B2B-försäljning och managementconsulting. Sofie 2.0 fokuserade på webben, e-handel och sociala medier, och det var detta som ledde till mig att föreläsa professionellt om digitalt ledarskap.)

KOMPETENS
Ledarskap
Digitalisering
Digitalt ledarskap
Digital strategier
Digital marknadsföring
Verksamhetsutveckling
Varumärkesstrategier