Thursday, November 3, 2016

E-handel i Sverige - hemsidorna funkar bra, men det där med transporten ligger mil efter...

Nu i morse så var Schenker här och försökte leverera ett paket till mig som jag beställde förra veckan via ett företag i Storbritannien. Tror ni jag fick något? Nepp, inget alls. Är jag förvånad? Nej. 

Dom senaste månaderna när jag varit i Sverige så jag har beställt runt sex-sju grejer via internet. Företagen har bra hemsidor och det går på några klick att beställa det man behöver. Sen kommer det till transporten. 

Ett par träningsbyxor skulle skickas från Karlstad till Kungsbacka. Det tog tio dagar innan jag fick dom. 

Jag beställde en skivstång till mitt hemmagym och den körde dom hem till mig efter att dom skickat sms om att jag skulle hämta ut det på Konsum. 

Sen så beställde jag klänningar från asos.com och betalade extra för att få dom extra snabbt för att jag skulle på en stor fest. Dom kom tio dagar efter festen, och först efter att jag frågar personalen på Konsum två gånger om dom kan kolla efter paketet så visar det sig att paketet ligger där. 

Det där med varor, handel och internet är en superbra kombination om det funkar. När det inte funkar så leder det mest till frustration. 

När jag bodde i London så höll e-handeln på att utvecklas, och Amazon satte standarden högt, plus att alla fraktbolag hade väl inrutade rutiner. 

Om jag beställde en vara som Amazon hade på lager så kunde jag ofta få den inom 12 timmar med mitt Prime medlemskap alla sju dagar i veckan. 

En av baksidorna med all denna e-handel är att man blir sjukt bekväm. Där jag bodde den större delen av min tid i London var vi fem hushåll i huset. Om jag var hemma en dag så kändes det som om jag agerade butler till mina grannar och signerade paket som dom hade beställt. Dom gjorde likadant för mig när jag var på vift. 

En av dom bästa fördelarna med e-handel är ju att alla får tillgång till allt. Man är inte begränsad till dom lokala affärerna. Och människor som av olika anledningar har svårt att komma ut i affärer har allt tillgängligt via en skärm. 

Det som spelar roll när vi handlar online är transporten, informationen om när och var vi kommer få paketet, att man kan se var paketet befinner sig, och att man kan lämna tillbaka det man inte vill ha enkelt. Detta är basics. Som det ser ut nu så funkar det inte här denna delen av Sverige. 

Jag väntar med spänning på att se vad som händer med utvecklingen, och hoppas på att PostNord och alla andra logistik bolag skärper till sig! 

Tack, Sofie, er allas konsumentombudsman 










No comments:

Post a Comment